Husk røykvarsler på påskehytta

Hele 30 000 norske hytter mangler røykvarsler. I tillegg er det mange hytteeiere som ikke har byttet batteri i røykvarsleren på over ett år. Dette viser en ny undersøkelse gjennomført av Opinion for Norsk brannvernforening og Vesta Forsikring.

- Det betyr i praksis at så mange som én av fire hytter kan være helt uten brannvarsling. Dette er skremmende å tenke på når det nå nærmer seg påske, og hyttene fylles opp av mennesker som skal bo og sove under til dels trange forhold, sier administrerende direktør Kjerstin Fyllingen i Vesta Forsikring.

18 mennesker har omkommet i hyttebranner i løpet av de siste ti årene. Brannvesenet rykker årlig ut til over 100 branner i hytter og fritidsboliger. Verdier for rundt 200 millioner kroner går tapt hvert år. Vedfyring, levende lys og feil på elektriske anlegg er typiske brannårsaker.

Røykvarsler påbudt
- Alle er nok ikke klar over at påbudet om minst én fungerende røykvarsler per bolig også gjelder hytter, sier administrerende direktør Dagfinn Kalheim i Norsk brannvernforening. Han mener det er direkte uforsvarlig å sove i en hytte uten røykvarsler, fordi det er den eneste garantien man har for å våkne og komme seg ut i tide hvis det skulle oppstå brann.

Røykvarsleren skal være montert i taket, minst 50 cm fra veggen. Batteriet må normalt byttes minst én gang per år. Man bør funksjonsteste varsleren i begynnelsen av hvert hytteopphold.

En typisk feil er at man plukker ut røykvarslerbatteriet på grunn av feilalarm etter for eksempel opptenning i peisen eller matlaging, og så glemmer å sette batteriet inn igjen. Kalheim og Fyllingen anbefaler derfor optisk røykvarsler, som gir færre feilalarmer og mer effektiv varsling. Enkelte nyere røykvarslere har også en egen ”hysjknapp”, som gjør det lett å slå av uønskede alarmer.

Gjelder også slokkeutstyr
Undersøkelsen viser også at én av ti hytteeiere mangler slokkeutstyr på hytta, selv om det er påbudt å ha enten husbrannslange eller brannslokkeapparat.

- Slokkeutstyr er særlig viktig på hytta, fordi man ofte er utenfor brannvesenets rekkevidde. Det betyr at man er overlatt til seg selv i minuttene etter at det oppstår en brann. Uten slokkeutstyr er man sjanseløs, advarer Kalheim.

Publisert: 04.02.2007.  Oppdatert: 05.10.2007.

Tilbake til Nyhetsoversikt

Verktøy